Třídy Berušek a Sluníček

Do těchto tříd budou docházet děti ve věku 2,5 - 5 let ( věkové rozdělení dětí do tříd bude záviset na celkovém počtu dětí v jednotlivých věkových kategoriích v mateřské škole). Budou zde přicházet jak děti, které ještě MŠ nenavštěvovaly, tak děti, které již do této školky chodily.

V těchto třídách bude program přizpůsoben všem věkovým kategoriím. Děti se budou učit pracovat ve skupinkách, získávat větší okruh znalostí a dovedností hlavně učením a hrou. V této heterogenních (věkově smíšených) třídách se nově přicházející děti budou snadněji začleňovat do kolektivu, bude se přirozeně rozvíjet tolerance, docházet k vzájemnému ovlivňování her starších a mladších dětí, starší děti budou přenášet pravidla na mladší a kontrolovat jejich dodržování, děti se budou učit nápodobou a starší si uvědomí svoji vyspělost.
Všechny děti budou vedeny ke vzájemné toleranci, ohleduplnosti a učit se navzájem si pomáhat.

V těchto třídách bude práce s dětmi zaměřena zejména na získávání prvních sociálních kontaktů a adaptaci na nové prostředí, protože většina dětí bude mezi vrstevníky poprvé.

Citlivým a klidným přístupem budeme dětem pomáhat, aby se snáze vyrovnaly s odloučením od rodiny. Stejně jako na všech ostatních třídách i zde budeme pracovat podle třídního vzdělávacího programu, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu předškolního vzdělávání, který je daný zákonem, a který seznamuje děti s okolím například formou pohádek, písniček, básniček a říkadel. Hra bude provázet děti po celý den. Děti se budou učit komunikovat s ostatními dětmi, s učitelkou, učit se spolupracovat, společně si hrát. Společně si vytvoříme jednoduchá třídní pravidla a rituály, která se budou postupně učit respektovat. S pomocí učitelek si nejmladší věková skupina dětí osvojují základní prvky sebeobsluhy, jako je osobní hygiena, stolování, oblékání i společenské návyky a pravidla společného soužití.

U starších dětí se zaměříme na všestranný rozvoj osobnosti dítěte, který je úzce spjat s hudebními prožitky. Děti si budou hrát s melodií, rytmizovat písničky, říkadla, rozvíjet si hudební sluch, představivost a fantazii při hře, tanci, pohybu, poslouchat zvuky z okolí, učit se hrát na rytmické nástroje. Toto vše pozitivně ovlivňuje chování dětí mezi vrstevníky. Hudba je pro ně nástrojem radosti při každodenních činnostech.

Zaměříme se také na logopedickou prevenci, která bude probíhat jak skupinově, formou logopedických chvilek, tak individuálně . S dětmi budeme provádět dechová a artikulační cvičení, cvičení mluvidel, cvičení rytmu. Budeme úzce spolupracovat s klinickou logopedkou Mgr. Petrou Šimerdovou z České Třebové, kterou požádáme i o logopedickou depistáž v naší MŠ. Depistáž probíhá v přirozeném prostředí třídy při individuálním rozhovoru s dítětem, výsledky a návrhy dalších postupů práce s dítětem jsou pak předávány rodičům.